משלוח מהיר עד 3 ימי עסקים
משלוח חינם להזמנות מעל 299₪
ניקוי מדפים - עשרות בדים ב 19₪ | תקף לאתר בלבד
20% על כל האתר | קופון - spring20
logo-website
scroll-down-arrow

בד בבד: המדריך המלא לסוגי בדים

הבדים השונים הם עולם ומלואו: לכל בד התכונות הייחודיות לו, המרקמים, הצבעים, התכונות המאפיינות אותו והשימושים שלו. מי שרוצה לתפור, בין אם במסגרת מקצועית או לא, צריך להכיר את סוגי הבדים השונים כדי לדעת איזה בגד יתאים לאיזה פרויקט, ומה הבד הספציפי יכול להעניק לפריט שאותו תופרים. במדריך הבא תמצאו מידע רב ושימושי שיעזור לכם להכיר חלק מהבדים הפופולריים ביותר, לצד היתרונות והחסרונות של כל אחד.

פוליאסטר

פוליאסטר הוא בד שעשוי סיב סינתטי, ומשמש לייצור של בגדים רבים, בין אם בהרכב שלם או בהרכב מעורב (כלומר הרכב של מספר סוגי בד באחוזים משתנים). מדובר בבד שעשוי בעצם מפלסטיק, ועל כן הוא עמיד מאוד, לא מתקמט ולא סופג כתמים או זקוק לגיהוץ. בגלל תכונות אלו, הפוליאסטר הוא בד זול יחסית ולא מסובך לעבודה, כך שהוא יכול להתאים לרוב הבגדים. החיסרון היחיד של הפוליאסטר הוא שמדובר בבד נושם פחות ומחמם מבדים אחרים, ועל כן משתמשים בו לרוב בבגדי חורף ופחות בבגדי הקיץ (חשוב לציין שזה כן אפשרי, בהרכב בד מעורב עם כותנה ובעובי דק יחסית). בדי פוליאסטר יתאימו לרוב סוגי הפרויקטים שלכם, ואתר יש מגוון רחב שיכול להתאים לכל בגד שתרצו לעצב או לתפור.

כותנה

בד שמקורו בצמח הכותנה, כלומר סיב ממקור טבעי. לאחר עיבודו, הופך בד הכותנה לבד רך, נושם וקל לעבודה ותפירה. הוא משמש את בני האדם כבר אלפי שנים לצורך יצירת בגדים ופרטי טקסטיל, משום שהבד עצמו נעים וחזק. יתרון נוסף של הבד הוא העלויות הנוחות באופן יחסי. ניתן להשתמש בכותנה לצורך רוב הפרויקטים, גם בהרכב מלא וגם בהרכב מעורב. חשוב לזכור שמדובר בבד שנוטה להתקמט וזקוק לגיהוץ, וגם בבד שנוטה לעתים להתכווץ בכביסה. כשבוחרים בבד כותנה, בוחרים בעצם באחד הבדים הפופולריים ביותר וכזה שיש לו מגוון רחב להציע.

פשתן

בד העשוי מצמח הפשתן, כלומר סיב ממקור טבעי. נחשב לבד באיכות גבוהה, והוא בדרך כלל עמיד וחזק. מדובר בבד נושם יחסית ועל כן מתאים מאוד לבגדי קיץ, גם כשהוא בהרכב מלא וגם בהרכב מעורב. הבד מתקמט בקלות וזקוק לגיהוץ באופן שוטף. בד פשתן הוא מומלץ כי הוא יחסית נוח לעבודה, ויש מגוון רחב שלו לבחירה והתאמה לכל פרויקט.

סאטן

סאטן הוא בד שמורכב בדרך כלל מהרכב מעורב של בדים, חלקם סיבים טבעיים כמו ויסקוזה או כותנה ולעתים גם סיבים סינתטיים כמו פוליאסטר. טכניקת האריגה שמשתמשים בה כדי לייצר אותו יוצרת בד מבריק מצד אחד ומאט בצד השני. בדרך כלל משתמשים בבד סאטן איכותי בבגדים לאירועים כמו שמלות ערב או בגדים מחויטים, גם בגלל ההברקה המחמיאה וגם משום שהוא נעים מאוד למגע, עדין ונוח על הגוף. מדובר בבד שלא פשוט לעבוד איתו משום שהוא כל כך עדין, ודורש תכנון ומחשבה מקדימים משום שהוא מבריק ועשוי להחזיר אור. בשנים האחרונות הסאטן נכנס גם לתחום הבגדים היומיומיים ומשמש גם לייצור שלהם.

לייקרה

בד מסיב סינתטי בעל תכונות מובהקות של גמישות והיצמדות אל הגוף, ועל כן קיבל את הכינוי Second Skin. בד הלייקרה מוכר היטב בתחום בגדי הספורט או בגדי הים. בגלל היכולת שלו להיצמד אל הגוף, הוא מבליט כל אזור שעליו הוא יישב ועל כן לא יתאים לכל בגד או גזרה רצויים. הבד יכול לשמור על הצורה הקבועה שלו לאורך זמן, לצד הגמישות הרבה שיש לו. במקרים מסוימים, משתמשים באחוז נמוך של לייקרה בבד בהרכב מעורב כדי להעניק לבגד את תכונות הגמישות ואת היכולת להישאר מחמיא ומחוטב גם לאחר כביסות. מדובר בבד לא נושם, כך שבהרכב מלא לא תמיד יתאים לבגדי קיץ, אבל כן יתאים לבגדי ים. בדי לייקרה בהרכב מעורב יתאימו למרבית הפרויקטים שלכם ויעניקו להם מהתכונות הנפלאות של הבד.

ויסקוזה

סוג של סיב חצי מלאכותי שמיוצר מתאית שנמצאת בכותנה. הוויסקוזה הוא בד שנראה מעט כמו משי, והוא נעים, רך ובעל ברק קל, ויחסית נושם כך שהוא יכול להתאים לשימוש בבגדי קיץ. הוא יתאים בעיקר לבגדים בסגנון יומיומי ופחות לבגדים נוצצים לערב, על אף הדמיון הקל שלו למשי. הבד זול יחסית ולא מסובך לעבודה, ועל כן יכול להתאים גם למתחילים. חשוב לדעת שלוויסקוזה חיסרון והוא הנטייה לספוג כתמים ולאבד מצורתו לאחר מתיחה, כך שכדאי לקחת זאת בחשבון כשמתכננים עיצוב של בגד. ניתן לבחור בד ויסקוזה עם הדפסים צבעוניים, מה שבהחלט יוסיף לא מעט חיים וייחודיות לבגדים שלכם.

קטיפה

בד יוקרתי בעל מרקם עדין, נעים ופלומתי. מדובר בבד ארוג בעל מגע ייחודי ומראה מבריק שנארג בצפיפות גבוהה מאוד, שנותנת לו את המגע הייחודי שלו. האריג המסורתי הוא בדרך כלל עבה וכבד, אך אפשר למצוא אותו גם בגרסאות מעט קלות יותר. ניתן למצוא אותו בהרכב מלא או בהרכב מעורב עם משי או כותנה, ולעתים גם עם פוליאסטר בשילוב לייקרה אם מדובר בסריג ולא באריג. הקטיפה היא בד יוקרתי ובדרך כלל יקר ולא פשוט לעבודה, ועל כן לא בהכרח יתאים לתופרים או מעצבים מתחילים.

ג’רסי

בד ג’רסי הוא בד סריג, ועשוי משילוב של צמר, כותנה וסיבים סינתטיים. מדובר בבד בעל יכולת מתיחה ומגע רך ונעים, ויש לו טווח רחב יחסית של עוביים לבחירה כך שיתאים לבגד שרוצים לתפור או לעצב, וכך גם ניתן להתאים אותו לעונה. לא מדובר בבד נצמד במיוחד, כך שיוכל להתאים לרוב הגזרות ומבני הגוף. בדרך כלל הוא לא קשה לעבודה ויכול להתאים גם לשימוש עבור מתחילים. לבד ג’רסי יש מגוון רחב ויתרונות שיכולים לשמש אתכם כשתשמשו בו, ולכן כדאי לבדוק האם הוא יכול להתאים לכם.

כיום פותחו עשרות סוגי בד שונים, הם הרכבים מגוונים שיכולים להתאים לכל אחד ולכל פרויקט תפירה או עיצוב. חשוב להכיר את הבדים טרם הרכישה והעבודה איתם, משום שלא כל בד מתאים לכל בגד ולכל עונה, ויש בדים יותר מסובכים לעבודה כך שאם אתם מתחילים בתחום, הם יאתגרו אתכם יותר. בחירה בבד המתאים תוכל להפוך כל פרויקט להצלחה, וכל עוד בוחרים בבדים איכותיים, אין ספק שאפשר להצליח, ובגדול.

 

אריג כותנה

התחבר/י כדי לצבור כסף לרכישות הבאות 

התחברות

או